🛠️ Just nu pågår en större helrenovering här. Om du hittar något som inte fungerar som det ska får du gärna höra av dig!

Skip to main content
profile pic
Anders Thoresson

8 tips för säkerhetskopior du kan lita på

| | | | | Lästid: 3 minuter (3433 tecken)

Den som varit med om en hårddiskkrasch eller av annan anledning blivit av med det som finns lagrat i datorn (själv drabbades jag efter ett inbrott på en tidigare arbetsplats) vet att en uppdaterad säkerhetskopia kan vara skillnaden mellan massiv stress och bara någon timmes förlorad arbetstid.

Om utgångspunkten för mycket av det jag skriver under #blogg100 är att slippa stress är bra säkerhetskopior något vi måste prata om. Det sägs att det finns två slags hårddiskar: De som har kraschat och de som kommer att göra det.

Den som varit med om en hårddiskkrasch eller av annan anledning blivit av med det som finns lagrat i datorn (själv drabbades jag efter ett inbrott på en tidigare arbetsplats) vet att en uppdaterad säkerhetskopia kan vara skillnaden mellan massiv stress och bara någon timmes förlorad arbetstid.

På en bra säkerhetskopia går det att ställa två huvudsakliga krav. Den ska inte vara gammal och den ska finnas tillgänglig.

Av de första kravet följer att säkerhetskopieringen måste ske automatiskt. Annars blir den inte gjord tillräckligt ofta, och därmed är risken stor att mängder av information kommer att saknas den dagen du behöver säkerhetskopian.

Och för att leva upp till det andra kravet duger det inte att göra säkerhetskopian på en hårddisk som förvaras i samma hus som din dator. Vid brand eller inbrott är risken stor att båda går förlorade.

Egen hårddisk eller molnet? Molntjänsterna har den stora fördelen att de lever upp till de två grundläggande kraven om automation och annan plats. En egen hårddisk ska du komma ihåg att koppla in i dator och dessutom att flytta den när du är klar. Molntjänster som ofta får bra betyg i tester är Backblaze, Crashplan och Carbonite.

Handlar det om riktigt stora datamängder kan däremot en egen hårddisk vara att föredra eftersom tiden det tar att ladda upp till molnet kan ställa till problem.

Dubbla diskar Om du bestämmer dig för att göra säkerhetskopiorna till en egen hårddisk – överväg att köpa två. Då kan du alltid förvara en av dem på annan plats än datorn.

Hur ofta? Du bör se till att det skapas säkerhetskopior av nya och ändrade filer åtminstone en gång om dagen. Men beroende på vad du sysslar med kan det kanske till och med finnas anledning att göra dem oftare än så. Allt handlar om hur mycket arbete du har tid och möjlighet att göra om ifall det värsta skulle inträffa.

Skydd mot egna misstag Nya säkerhetskopior en gång i timmen kan vara ett effektivt skydd mot egna misstag, under förutsättning att du använder ett backupprogram som sparar äldre kopior. Kan vara bra att ha till hands om man exempelvis efter några timmars jobb inser att man tänkt helt fel och vill börja om där man var på förmiddagen.

Inbyggda lösningar Microsoft och Apple levererar sina operativsystem med inbyggda program för säkerhetskopiering. I Windows finns funktionen Säkerhetskopiering och återställning i alternativet System och underhåll i kontrollpanelen. Använder du OS X heter programmet Time Machine.

Hängslen och livrem Både hårddiskar och tjänster för säkerhetskopiering till molnet är förhållandevis små investeringar. Om innehållet i din dator är viktigt för dig går det att kombinera molntjänst med egen hårddisk.

Testa återställning När du väl fått igång din automatiska säkerhetskopiering, glöm inte att testa att du också kan återställa filer så att du vet att det fungerar och hur du ska göra om du behöver i framtiden.

Synkronisering är inte backup Om du redan använder molntjänster som Dropbox eller Google Drive, tänk på att deras huvudsakliga användningsområde är att göra det enkelt att dela filer mellan dina prylar eller med kollegor. Det innebär bland annat att filer som raderas från hårddisken också försvinner från molnet.

I morgon kommer jag berätta vilka två backupprogram jag använder: Ett för säkerhetskopior till molnet, ett till en extern usb-disk.


Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.

[et_bloom_inline optin_id=optin_9]